Jak ważna jest zabawa
Zabawa jako metoda kształtowania osobowości uczniów młodszych
„Sztuka nauczania na tym m.in. polega, […] aby zajęcia szkolne miały – gdy to możliwe – postać zabawy, a wartość pracy”
A. Kamiński
Edukacja elementarna czyli wczesnoszkolna ma różne wymiary. Do jej zadań zaliczyć należy wspomaganie rozwoju intelektualnego i samodzielnego myślenia dziecka, wyzwalanie jego kreatywności, wzbogacanie osobowości oraz przygotowanie do aktywnego funkcjonowania w życiu – z rówieśnikami i dorosłymi. (Z teorii i praktyki edukacji dziecka, red. Gąsiorek K., Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2011, s. 5)
Zalecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące organizacji procesu edukacyjnego dla uczniów klas I-III zawarte w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. I etap edukacyjny: klasy I-III. Edukacja wczesnoszkolna podkreślają potrzebę zachowania ciągłości charakteru oddziaływań zainicjowanych wobec dzieci w przedszkolu, a kontynuowanych w szkole, na pierwszym etapie kształcenia ( Dz. U. z dn. 15. 01. 2009 r. Nr 4. Poz. 17.)
Wśród wielu umiejętności, jakie powinien posiąść uczeń w szkole podstawowej, autorzy nowej Podstawy programowej wymieniają:
- uważne słuchanie wypowiedzi innych i korzystanie z przekazanych informacji
- czytanie tekstów i recytacja wierszy
- tworzenie tekstów ustnych i pisemnych z zachowaniem właściwych form komunikowania się
- umiejętność śpiewu w zespole oraz gry na instrumentach perkusyjnych
- liczenie, dodawanie i odejmowanie w zakresie 100
- wykonywanie łatwych obliczeń pieniężnych, ważenie, mierzenie, odczytywanie temperatury i wskazań zegara
- odróżnianie dobra od zła
- posiadanie wiedzy na temat najbliższej okolicy, symboli narodowych i najważniejszych wydarzeń historycznych Polski (Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych)
Ich zdobycie jest możliwe dzięki odpowiednio zorganizowanemu procesowi edukacyjnemu, stosowaniu różnorodnych metod uatrakcyjniających zajęcia szkolne i wpływających na rozwijanie zdolności twórczych dzieci. Ważne miejsce w nauczaniu elementarnym zajmują metody aktywizujące, a w nich gry i zabawy. Dzięki nim można zajęcia uatrakcyjnić, rozbudzić dziecięce zainteresowania, utrwalić i lepiej poznać kolejne pojęcia.
Charakterystyczną cechą dziecka w młodszym wieku szkolnym jest to, że z w związku z rozpoczęciem przez nie nauki szkolnej, a co za tym idzie jego nową sytuacją społeczną, w tym czasie po raz pierwszy występuje wyraźne rozgraniczenie zabawy, nauki i pracy. Zabawa, chociaż przestaje już być dominującą postacią działalności, jaką była w okresie przedszkolnym, nie zanika, lecz zamienia się pod względem formy, jak i treści.
Życie dziecka w zespole szkolnym, nowe złożone stosunki społeczne powodują, że nad innymi zabawami zaczynają dominować zabawy zespołowe. Charakterystyczne dla dzieci w młodszym wieku szkolnym są zabawy oparte na pewnych zasadach – gry. Dzieci szkolne są nie tylko pochłonięte samym procesem zabawy, ale także zaczyna obchodzić je wynik i jej rezultat, dlatego zabawa dzieci wczesnoszkolnych wymaga ukierunkowania na jakiś określony cel, napięcia woli i takiej organizacji zachowania się, aby cel ten udało się osiągnąć. (Hemmerling W. Zabawy w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP, 1990, s. 8-11)
Zabawa odgrywa także duże znaczenie w rozwoju osobowości dziecka. W Encyklopedii Powszechnej PWN przeczytamy, że „osobowość – jedno z podstawowych pojęć psychologicznych, najczęściej rozumiane bądź jako zbiór względnie stałych cech psychicznych człowieka, różniących go od innych ludzi, warunkujących stałość jego zachowania się, bądź jako system mechanizmów wewnętrznych, warunkujący organizację zachowania się człowieka, jego psychiczną tożsamość, kierunek i sposoby przystosowania się do otoczenia oraz twórczego przekształcania tego otoczenia”. (Encyklopedia Powszechna, red. Petrozolin-Skowrońska B., Warszawa, PWN, 1997, s. 738)
Fundamentem osobowości jest obraz samego siebie. Pierwszym elementem tworzenia się obrazu siebie jest pojawienie się świadomości własnej osoby. W okresie wczesnego wieku szkolnego dochodzi do bardzo ważnego momentu w kształtowaniu się wiedzy o sobie lub jak mówią psychologowie „struktury Ja”. Sądy i poglądy o sobie zaczynają łączyć się ze sobą i tworzyć związki. Obraz siebie zaczyna zmieniać się i staje się bardziej zróżnicowany.
Ważnym elementem rozwoju osobowości, bardzo charakterystycznym dla dziecka w wieku wczesnoszkolnym jest rozwój i kształtowanie się zainteresowań. Zależy on od płci, zdolności, środowiska społecznego, oddziaływań szkoły i grupy rówieśniczej, których staje się członkiem.
Kolejnym istotnym elementem kształtowania osobowości jest temperament. Zależy on od sposobu wychowania i warunków społecznych w jakich rozwija się uczeń. Temperament jest ważny dla kształtowania się osobowości w tym sensie, że wyznacza pewien poziom energii życiowej i aktywności.
Na osobowość duży wpływ ma motywacja do działania. Zachodzi ona w bezpośrednim związku z aktywnością dziecka. Motywacja stanowi bardzo ważną rolę, gdyż jest ona siłą napędową. To właśnie dzięki niej uczeń chce poznawać nowe rzeczy, dowiadywać się więcej o świecie.
(Guz S., Rozwój i kształtowanie osobowości dzieci w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa, WSiP, 1987, s. 11-26)
Podstawą stosowania zabawy jako swoistej metody kształtowania osobowości wychowanka jest przeświadczenie, że człowiek nosi w sobie olbrzymi potencjał możliwości, które uwalniają się w odpowiednich warunkach. Zabawa musi gwarantować jednak:
- dobrowolność udziału
- demokratyczną, nie zhierarchizowaną strukturę grupy
- bezpośredni kontakt uczestników według własnego uznania
- rozwój inwencji każdego uczestnika
- różnorodność środków wyrazu
- klimat zaufania, poczucie bezpieczeństwa
- radość
- Gry i zabawy służą doskonaleniu różnych sprawności i umiejętności. Wspomagają myślenie dziecka, uwagę, pamięć, spostrzegawczość, orientację, refleks, wyobraźnię i inwencję twórczą. Wzbogacają skalę przeżyć i przyczyniają się do harmonijnego rozwoju. Pozwalają wspomagać rozwój funkcji słuchowych, wzbogacać mowę, doskonalić percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową, rozwijają ogólną sprawność motoryczną.
Gry i zabawy rozładowują napięcie i emocje. Wprowadzają uspokojenie, zapobiegają różnego rodzaju stresom, zmniejszają stany frustracji. Przyczyniają się do powstawania pozytywnych cech społecznych dziecka. Kształtują poczucie przyjaźni i solidarności, uczą tolerancji w stosunku do innych dzieci. Przyzwyczajają dzieci do współpracy w zespole oraz przestrzegania reguł i norm.
Rozwój osobowości jest procesem stopniowym. Czynniki, które wpływają na osobowość m.in. zabawa, zachodzą równolegle. Gry i zabawy, które są naturalnymi formami aktywności dziecka w wieku wczesnoszkolnym, stwarzają okazję do odniesienia sukcesu, rozbudzają motywację do nauki. Dają dziecku możliwość przeżywania rozmaitych sytuacji i poznawania różnorodnych stosunków społecznych. Tylko w ten sposób osobowość dziecka będzie się kształtowała w sposób optymalny.
Dlatego, my nauczyciela klas I-III pamiętając o tym wszystkim, staramy się przekazać wiedzę poprzez dobrą zabawę.
Opracowała:
Anna Potaśnik
Bibliografia:
- Dziecko sześcioletnie w szkole, Karczewska J., Kwaśniewska M., Kielce, ZNP, 2009
- Dziecko w świecie zabawy, red Dymara B., Kraków, Impuls, 2009
- Encyklopedia pedagogiczna, red., Kapica G. w. Pomykało W., Warszawa, Fundacja Innowacyjna, 1993
- Encyklopedia Powszechna, red. Petrozolin-Skowrońska B., Warszawa, PWN, 1997
- Guz S., Rozwój i kształtowanie osobowości dzieci w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa, WSiP, 1987
Zabawy na świeżym powietrzu dla przedszkolaków: klucz do zdrowego rozwoju maluchów
Zabawy na świeżym powietrzu stanowią nie tylko źródło radości i beztroskiej zabawy, ale także mają ogromny wpływ na rozwój najmłodszych. Dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują aktywności fizycznej, a spędzanie czasu na dworze przynosi im wiele korzyści. Oto, dlaczego zabawy na świeżym powietrzu są tak ważne:
- Rozwój motoryczny: Zabawy ruchowe wspierają rozwój motoryki dużej, niezbędnej do opanowania umiejętności pisania czy precyzyjnych ruchów palcami. Bieganie, skakanie, wspinanie się na drzewa czy huśtanie to doskonałe ćwiczenia dla małych ciałek.
- Koordynacja i równowaga: Aktywność na świeżym powietrzu pomaga dzieciom lepiej panować nad swoim ciałem. Zabawy na placu zabaw, rowerowe przejażdżki czy chodzenie po nierównym terenie wzmacniają koordynację i poczucie równowagi.
- Koncentracja: Regularny ruch wymaga skupienia i wytrwałości. Dzieci uczą się utrzymywania uwagi, co przekłada się na inne obszary życia.
- Samoregulacja emocjonalna: Gry i zabawy ruchowe to ważny element rozwoju emocjonalnego i społecznego. Dzieci uczą się radzenia sobie z emocjami, cierpliwości oraz dążenia do celu. Zabawy w grupie pozwalają także na nawiązywanie relacji.
- Zdrowe nawyki: Regularny ruch kształtuje w dzieciach postawy związane ze zdrowym stylem życia. Dzieci odkrywają, że aktywność fizyczna może być źródłem radości.
- Relaksacja: Zabawy na świeżym powietrzu działają relaksująco na ciało i umysł. Hormony wydzielane podczas aktywności poprawiają nastrój i zmniejszają stres.
- Kreatywność: Zabawy ruchowe mogą sprzyjać rozwojowi kreatywności, szczególnie gdy dzieci muszą rozwiązywać problemy techniczne.
- Kompetencje społeczne: Niektóre rodzaje zabaw ruchowych uczą dzieci współpracy, dzielenia się i komunikacji, co ma znaczenie w codziennym życiu.
Warto więc zachęcać dzieci do spędzania czasu na dworze, aby wspierać ich zdrowy rozwój i radość z aktywności fizycznej!
Zabawy na świeżym powietrzu są ważne nie tylko latem, ale przez cały rok!
Opracowała: mgr Alicja Burda
Bibliografia:
Katarzyna Klimek-Michno, Dorota Smoleń, Przedszkolaki na świeżym powietrzu, Wydawnictwo Bliżej przedszkola, Kraków, 2023
Korzyści dla przedszkolaków z przebywania na świeżym powietrzu – PrzedszkoleSowa
Spacer potrzebny jak powietrze – Miesięcznik – BLIŻEJ PRZEDSZKOLA (blizejprzedszkola.pl)
Zabawy ruchowe dla dzieci – cele, przykłady, korzyści | Przedszkole Bajeczka
DOJRZAŁOŚĆ EMOCJONALNA U DZIECI
Emocje u dzieci stanowią ważny aspekt ich rozwoju. Oto kilka kluczowych informacji na ten temat:
Jak działają emocje u dzieci?
Dzieci, zwłaszcza te młodsze, odczuwają emocje w sposób niezwykle intensywny i bezpośredni.
Często mają trudności z kontrolą emocji, wynikające z niepełnego jeszcze rozwoju układu nerwowego i braku doświadczenia w radzeniu sobie z nimi.
Przeżywane przez dzieci emocje są silne i natychmiastowe. Kiedy cieszą się, radość jest bezgraniczna, a kiedy są smutne – wydaje się, że smutek nigdy się nie skończy.
Czym jest złość u dzieci?
Złość to jedna z podstawowych emocji, która może być szczególnie trudna do opanowania dla dziecka.
To naturalna reakcja na sytuacje, które dziecko postrzega jako niesprawiedliwe, frustrujące lub przerażające.
Jak radzić sobie z trudnymi emocjami u dzieci?
Akceptuj uczucia dziecka, nawet te nieprzyjemne.
Naucz dziecko w zdrowy sposób rozładowywać emocje.
Nie narzucaj mu, co powinno czuć w danej sytuacji.
Radzenie sobie z emocjami jest kluczowe dla zdrowego rozwoju dziecka. Oto kilka sposobów, jak możesz pomóc:
Emocjonalna komunikacja: Zachęcaj dziecko do wyrażania swoich uczuć. Słuchaj uważnie, nie oceniaj i pokaż, że rozumiesz jego emocje. To pomaga w budowaniu zaufania i otwartej komunikacji.
Techniki relaksacyjne: Naucz dziecko prostych technik relaksacyjnych, takich jak głębokie oddychanie, wizualizacja lub proste ćwiczenia fizyczne. Pomagają one w obniżeniu poziomu stresu.
Nauka rozpoznawania emocji: Rozmawiaj z dzieckiem o różnych emocjach. Pokaż mu, jak rozpoznawać je u siebie i innych. To umożliwia lepsze zrozumienie i kontrolę nad nimi.
Budowanie umiejętności społecznych: Wspieraj dziecko w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami. Nauka empatii, rozwiązywania konfliktów i współpracy jest ważna.
Zarządzanie stresem: Pomóż dziecku w radzeniu sobie ze stresem. To może obejmować planowanie czasu, odpoczynek, a także rozmowę o trudnościach.
Rozwijanie umiejętności emocjonalnych u dzieci jest niezwykle ważne. Oto kilka gier i zabaw, które mogą pomóc w tym procesie:
Wspólne budowanie: Daj dzieciom zestaw klocków i zachęć je do wspólnego budowania czegoś konkretnego, na przykład zamku lub wysokiej wieży. To wymaga współpracy, negocjacji i podziału pracy.
Gra w piłkę: Organizuj prostą grę w piłkę, w której dzieci muszą pracować razem, aby zdobyć punkty. Ta gra uczy komunikacji i pracy zespołowej.
Dramatyzacje: Stwórz scenariusze, które dzieci mogą odegrać. Na przykład sytuacje, w których muszą podzielić się zabawką lub rozwiązać konflikt. Po zakończeniu scenariusza omówcie, co poszło dobrze i co można poprawić.
Karty z emocjami: Przygotuj karty z emotikonami wyrażającymi różne emocje (np. smutne, zadowolone, zdenerwowane). Poproś dziecko o nazwanie emocji, których doświadczyło w ciągu dnia, i niech wybierze odpowiadające im karty. To pomoże w rozpoznawaniu i akceptowaniu uczuć.
Ćwiczenia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne: Przykładem jest zaznaczanie na kolorowo emocji, które dziecko często doświadcza. To pomaga w zrozumieniu swoich uczuć i potrzeb.
Pamiętaj, że edukacja emocjonalna dziecka to proces, który wymaga czasu, cierpliwości i wsparcia ze strony dorosłych. Rozumienie i akceptacja emocji są kluczowe dla zdrowego rozwoju dziecka.
Źródło:
Opracowała: mgr Izabela Bartosz
WPŁYW EKRANÓW NA DZIECI
Ekrany elektroniczne, takie jak telefony, tablety, komputery i telewizory, otaczają nas na każdym kroku. Często wydaje się, że są świetnymi zabawkami dla dzieci, ale wpływ ekranów na rozwój dziecka jest bardziej złożony niż to może się wydawać. Oto kilka faktów na ten temat:
Trudności w relacjach międzyludzkich: Dzieci, które spędzają zbyt dużo czasu w cyfrowym świecie, mogą mieć trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi. Umiejętności społeczne są kluczowe dla przyszłego rozwoju.
Zaburzenia snu: Im więcej czasu dziecko spędza przed ekranem, tym większe problemy może mieć z wyciszeniem emocji wieczorem i z zaśnięciem. Ważne jest, aby ograniczać ekspozycję na ekrany przed snem.
Trudności z koncentracją: Telefony i inne ekrany mogą rozpraszać uwagę dziecka i spowalniać procesy uczenia się. To może wpłynąć na zdolność do koncentracji w szkole.
Depresja: Współczesne urządzenia elektroniczne są powszechne w życiu dzieci, a to przyczyniło się do wzrostu zachorowań na depresję wśród najmłodszych. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpłynąć na samopoczucie dziecka.
Uzależnienie: Ekrany wszelkiego typu mogą prowadzić do uzależnienia. Ważne jest, aby kontrolować czas spędzany przed ekranem.
Organizacja Światowej Zdrowia (WHO) zaleca, aby dzieci poniżej drugiego roku życia w ogóle nie korzystały z różnych ekranów, a starszym dzieciom nie zaleca się więcej niż godzinę dziennie spędzoną przed ekranem. Ochrona przed nadmiernym korzystaniem z elektroniki jest ważna dla zdrowego rozwoju dziecka.
Badania przeprowadzane na całym świecie skupiają się na wpływie ekranów na rozwój dzieci. Oto kilka wniosków z tych badań:
Rozwój mózgu: Nadmierne korzystanie z ekranów może negatywnie wpływać na rozwój mózgu dziecka. W pierwszym roku życia mózg rośnie nawet trzykrotnie, a liczba połączeń między neuronami jest kluczowa dla jego sprawności. Dzieci uczą się poprzez działanie, doświadczenie i interakcje ze środowiskiem.
Opóźnienie rozwoju mowy: Długotrwałe korzystanie z ekranów może prowadzić do opóźnień w rozwoju mowy u dzieci.
Problemy z zachowaniem: Nadmierna stymulacja sensoryczna związana z ekranami może wpływać na zachowanie dziecka, prowadząc do agresji, lęków i innych problemów.
Gorsze wyniki na testach rozwojowych: Dzieci spędzające dużo czasu przed ekranem mogą mieć gorsze wyniki na testach oceniających ich rozwój.
Warto pamiętać, że zdrowy balans jest kluczowy. Odpowiednie stymulowanie dziecka poprzez różnorodne doświadczenia, ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem oraz wybór wartościowych treści to ważne kroki w dbaniu o rozwój najmłodszych.
Ograniczanie czasu spędzonego przez dziecko przed ekranem jest ważne dla jego zdrowego rozwoju. Oto kilka praktycznych kroków, które mogą Ci pomóc w tym zadaniu:
Ustal zasady: Określ jasne zasady dotyczące korzystania z ekranów. Na przykład, ustal, ile czasu dziecko może spędzać przed telewizorem, tabletem czy telefonem.
Monitoruj czas: Wykorzystaj narzędzia, takie jak timery lub aplikacje do kontroli czasu, aby śledzić, ile godzin dziennie dziecko spędza przed ekranem. Wspólnie z dzieckiem ustalcie, ile czasu jest akceptowalne.
Zachęcaj do aktywności fizycznej: Promuj aktywność fizyczną, taką jak spacer, jazda na rowerze, zabawy na świeżym powietrzu. To nie tylko ograniczy czas spędzony przed ekranem, ale także przyczyni się do zdrowia dziecka.
Wspólne korzystanie z ekranów: Spędzaj czas z dzieckiem, korzystając razem z ekranów. Oglądajcie filmy, gry czy programy edukacyjne. To nie tylko umożliwi kontrolę, ale także stworzy okazję do rozmów na temat treści.
Strefy bezekranowe: Wprowadź strefy bezekranowe w domu, takie jak sypialnia. Niech miejsce, gdzie dziecko śpi, będzie wolne od urządzeń elektronicznych.
Edukacja o bezpiecznym korzystaniu: Wyjaśnij dziecku, dlaczego ważne jest ograniczanie czasu przed ekranem. Omów zagrożenia związane z nadmiernym korzystaniem z urządzeń elektronicznych.
Wybieraj wartościowe treści: Jeśli dziecko korzysta z ekranów, wybierajcie razem treści edukacyjne, kreatywne i wartościowe. Unikajcie przemocowych lub nieodpowiednich materiałów.
Bądź dobrym przykładem: Dzieci często naśladują zachowanie rodziców. Jeśli ograniczasz swój czas przed ekranem, dziecko również będzie bardziej skłonne to robić.
Pamiętaj, że każde dziecko jest inne, więc dostosuj te zasady do indywidualnych potrzeb i wieku dziecka.
Źródło: