Laboratoria Przyszłości

Zaprogramuj nosorożca, czyli Laboratoria Przyszłości w klasie Va

Na lekcji w klasie Va uczniowie korzystali z pracowni robotyki w ramach  programu Laboratoria Przyszłości. Tworzyli model nosorożca, którego następnie programowali aby wykonywał zadania przydzielone poszczególnym grupom. Ponadto uczniowie rozwijali kluczowe pojęcia matematyczne, takie jak: szacowanie odległości,  obwodu koła za pomocą wzoru pi x d, obliczanie, ile razy obwód koła zmieści się w odległości, którą ma przebyć nosorożec. Wykorzystywali te obliczenia, aby ustalić liczbę obrotów, którą należy wprowadzić jako parametr bloku. Ponadto rozwijali zdolności programowania poprzez przedstawienie argumentów przemawiających za najbardziej efektywną metodą obliczania wartości wpisywanych w bloki programistyczne oraz wyjaśnienie klasie wybranej przez siebie metody.

 

Uczniowie 4b i 5b uczestniczą w zajęciach z robotem Photon

#LaboratoriaPrzyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Celem tej inicjatywy jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

Nasza szkoła również otrzymała dofinansowanie w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłościDo dyspozycji uczniów i nauczycieli są między innymi: klocki Lego Education Spike Prime, interdyscyplinarny zestaw Photon, drukarka 3D, profesjonalne studio fotograficzno-nagraniowe.

We wrześniu uczniowie klasy 4b i 5b uczestniczyli w zajęciach z robotem Photon.

Interdyscyplinarny zestaw Photon wprowadza uczniów w świat nowoczesnych technologii. Został on zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce.

Pracując z robotem Photon, uczniowie poznają, czym jest sztuczna inteligencja, jak działa i jak ją tworzyć. Poznają podstawy programowania i rozwijają umiejętności kodowania, programując robota. Uczniowie doskonalą rozumienie relacji przestrzennych, wykonują operacje matematyczne w pamięci i poznają zasady geometrii poprzez praktyczne eksperymenty.

Dzięki licznym narzędziom, aplikacjom oraz akcesoriom zestaw uczy elastyczności i gotowości do pracy w różnych środowiskach.

#LaboratoriaPrzyszłości udowadniają, że nauka nie musi ograniczać się do książek.

Zajęcia bardzo podobają się dzieciom, angażują uczniów oraz sprzyjają odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Laboratoria Przyszłości cz. IV

Lekcja techniki w klasie 6

W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” nasza szkoła zakupiła między innymi Zestawy LEGO Education SPIKE Prime .

W naszej szkole na lekcjach techniki odbyły się już pierwsze lekcje z wykorzystaniem klocków Lego. Uczniowie kl. VI na każdym etapie procesu projektowania wykorzystali umiejętności projektowania inżynieryjnego, określając problem oraz kryteria osiągnięcia sukcesu, tworząc różnego rodzaju prototypy, opracowując systematyczne procedury testowania, analizując dane w celu udoskonalenia swoich rozwiązań oraz opisując, dlaczego ich rozwiązanie jest najlepsze.

W czasie dyskusji na temat tworzenia prototypów, zadawali odpowiednie pytania, takie jak:

Co to jest prototyp?

Jakie są korzyści z zastosowania wielu opcji rozwiązania?

W jaki sposób zazwyczaj generujemy pomysły, zanim zaczniemy tworzyć prototyp?

Czy stworzyliśmy kiedykolwiek prototyp jakiegoś pomysłu? W jaki sposób?

Nauczyciel pokazał uczniom  filmik, aby zobaczyli, co mają zrobić. Dodatkowo uczniowie rozwijają:

– umiejętności językowe

– umiejętności matematyczne

                W trakcie zajęć przedstawiono prezentację na temat bioniki (opis, w jaki sposób skoczek naśladuje ruch owada, obliczanie prędkości swojego skoczka w centymetrach na sekundę lub calach na sekundę, obliczenie  prędkości skoczka według następującego równania:

przebyta odległość = prędkość * czas,

 obliczenie odległości, jaką przebyłby ich skoczek w ciągu 8, 16 i 24 sekund).

Te zajęcia były powiązane z przyszłym zawodem. Uczniowie, którym podobała się ta lekcja, mogą być zainteresowani pracą zawodową w następujących dziedzinach:

Produkcja i inżynieria (inżynieria wstępna)

Media i komunikacja (media cyfrowe)

Transport (technologia motoryzacyjna).

Laboratoria Przyszłości cz. III

Laboratorium Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od Państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

 

W marcu 2022 r. w ramach Programu zakupiono:

  1. BeCreo – zestaw z mikrokontrolerem
  2. Pakiet specjalny Scottie Go
  3. A paraty fotograficzne SONY
  4. Stacja lutownicza HOT AIR

 

            Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany na zajęciach  informatyki, techniki, matematyki, przedmiotów przyrodniczych i zajęciach pozalekcyjnych.

            Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów szkoła otrzymała wsparcie finansowe ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na kwotę 78 600 zł.

 

 

Laboratoria Przyszłości cz.II

Laboratorium Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od Państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

W styczniu 2022 r. w ramach Programu zakupiono:

 

  1. Drukarkę 3D SkriLab z pracownią druku 3D SkriLab
  2. Photon
  3. Zestaw Edukacyjny Arduino
  4. Laboratorium Przyszłości – Instrukcje BHP oraz Kompetencje techniczne i praktyczne
  5. Laptop Acer Chromebook
  6. Lego Education Spike Prime
  7. Gimbal do aparatu, statyw do aparatu
  8. Zestaw oświetleniowy: lampa SOFTBOX ze statywem i żarówką
  9. Mikrofon kierunkowy
  10. Mikroport Saramonic Blink
  11. Moduł jakości powietrza
  12. Filamenty

 

            Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany na zajęciach  informatyki, techniki, matematyki, przedmiotów przyrodniczych i zajęciach pozalekcyjnych.

            Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów szkoła otrzymała wsparcie finansowe ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na kwotę 78 600 zł.

Laboratoria Przyszłości cz. I

Laboratorium Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od Państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

W grudniu 2021 r. w ramach Programu zakupiono kolorowe filamenty do drukarki 3D.

Program "Laboratoria Przyszłości"

Laboratoria Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Szkoła Podstawowa im. św. St. Kostki w Krzyszkowicach otrzymała na ten cel 78 600  zł.