„Lekcje o finansach” – edycja 2024

W ramach Programu Ministra Finansów pn. „Lekcje o finansach- edycja 2024” Gmina Myślenice uzyskała dofinansowanie do przeprowadzenia zajęć lekcyjnych o tematyce finansowej i 5 wycieczek edukacyjnych obejmujących w swoim programie treści z zakresu finansów.

Program będzie realizowany w 2 szkołach z naszej gminy: Szkole Podstawowej w Krzyszkowicach oraz Zespole Placówek Oświatowych w Jasienicy.

Przedmiotem Programu  jest wsparcie realizacji działań z zakresu edukacji finansowej polegających na przeprowadzeniu, wśród uczniów szkół podstawowych, minimum 3 zajęć lekcyjnych z zakresu szeroko rozumianych finansów poprzedzających planowaną wycieczkę edukacyjną, w trakcie której należy zrealizować program edukacyjny o tematyce finansowej oraz odwiedzić co najmniej jedną instytucję publiczną, która swoim działaniem obejmuje obszar finansów. Wycieczka edukacyjna musi odbyć się w terminie do 15 listopada 2024 r.

Celem Programu  jest rozbudzenie zainteresowania zagadnieniami finansowymi i podniesienie kompetencji finansowych uczniów.

Wysokość dofinansowania: 52.676,80 zł

wkład własny:                       13.830,20 zł

Koszt całkowity:                    66.507,00 zł

 

„Dofinansowano ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów”

Lekcje o finansach

W dniach 3, 4 i 7 października w Szkole Podstawowej w Krzyszkowicach, uczniowie klas 1-3 uczestniczyli w lekcjach o finansach.  Odbyły się trzy lekcje, o następującej tematyce:

  1. Tajemniczy świat pieniędzy. Zapoznanie z pojęciem pieniądza, zdobywanie wiedzy o pieniądzach, które otrzymujemy za pracę.
  2. Jak dobrze wydać kieszonkowe? Rozwijanie świadomości ograniczonych zasobów finansowych każdego człowieka. Rozważne zarządzanie pieniędzmi.
  3. Uporządkowanie wiadomości o oszczędzaniu, zadaniach banku i korzyściach płynących z oszczędzania w banku.

W ramach lekcji o finansach uczniowie zapoznali się pojęciem pieniądza, historią powstawania pieniędzy w Polsce i na świecie. Dowiedzieliśmy się, że wcześniej posługiwano się pojęciami barter oraz płacidła, a pierwsze polskie  monety powstały za czasów króla Bolesława Chrobrego. Pani Julia w ciekawy sposób przekazała nam wiedzę  o finansach od czasów dawnych do współczesnych, kiedy na co dzień spotykamy się z pojęciami:  karty płatnicze, bankomaty, blik, przelewy, wynagrodzenie.  Zwróciła nam uwagę na to, że w dzisiejszych czasach liczy się nie tylko kupowanie, a więc wydawanie, ale także oszczędzanie i dawanie.  Jako dzieci możemy uczyć się oszczędzać poprzez odkładanie małych kwot, żeby uzbierać pieniądze na większy cel i musimy umieć odróżnić zachcianki od ważnych rzeczy.

Na zajęciach uczniowie projektowali monety i banknoty według własnego pomysłu, a na koniec otrzymali świnki skarbonki oraz gry Monopoly.

Lekcje były ciekawe, inspirujące i zachęcające do oszczędzania naszych pieniędzy.

„Dofinansowano ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów”

Wycieczka do Krakowskiego Salonu Ekonomicznego NBP

W dniach 9, 10 października klasy I-III pojechały na wycieczkę do Krakowa. W wycieczce brały udział trzy grupy: klasy pierwsze, klasy drugie i klasy trzecie. Każda grupa miała ustalony program wycieczki:

  1. Spektakl „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” w Teatrze Groteska.
  2. Spacer po krakowskim rynku pod nazwą „ Krakowskie grosze”.
  3. Wizyta w Krakowskim Salonie Ekonomicznym Narodowego Banku Polskiego.

Celem wycieczki było poznanie historii pieniądza na terenie Krakowa i małopolski, poznanie i nazywanie monet i banknotów dawnej i współczesnej Polski.

Po bardzo ciekawym spektaklu opowiadającym o przygodach skarpet zalegających w koszu do prania, wybraliśmy się na spacer z przewodnikiem z Akademii Żakowskiej.  Pani Przewodnik oprowadziła nas po rynku, na którym pokazała Ratusz miejski, w którym dawniej znajdował się miejski skarbiec. Dawniej nie było złotówek tylko: półtoraki, trojaki, czworaki, szóstaki.  W czternastym wieku król Kazimierz Wielki  wprowadził nową monetę: grosz krakowski.

Pierwsza krakowska mennica powstała pod koniec jedenastego wieku, na ul. Floriańskiej, a kupcy handlowali swoimi towarami w Sukiennicach.

Wysłuchaliśmy legendy o skarbach ukrytych w Pałacu Krzysztofory oraz o rycerzach księcia Probusa.

W Krakowskim Salonie Ekonomicznym Narodowego Banku Polskiego poznaliśmy nazwy dawnych monet: był to srebrny denar Bolesława Chrobrego oraz złoty floren Władysława Łokietka, oglądaliśmy najpiękniejsze monety okolicznościowe i obiegowe. Byliśmy  zdziwieni, ponieważ w gablotach banku znajduje się banknot  19 –złotowy oraz dwie monety w kształcie kuli: srebrna i złota.

Dowiedzieliśmy się jakie wynagrodzenie pobierał dawniej skryba, cieśla, robotnik, i nie były to złotówki, tylko grosze. Na zakończenie zajęć uczniowie układali duże puzzle z obrazem dzisiejszych monet i banknotów.

Była to ciekawa i inspirująca wycieczka. Zadowoleni pojechaliśmy do restauracji na przepyszny obiad.

„Dofinansowano ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów”

Wycieczka do Warszawy - Szlak finansowy, klasa 7a

W dniach 14 – 15 listopada klasa 7a uczestniczyła w wycieczce do Warszawy, realizowanej w ramach Projektu Ministerstwa Finansów – Lekcje o finansach

1. Giełda Papierów Wartościowych
 

Pierwszym przystankiem była Giełda Papierów Wartościowych. To miejsce, gdzie odbywają się transakcje papierami wartościowymi. Mieliśmy okazję zobaczyć, jak funkcjonuje rynek kapitałowy oraz zapoznać się z historią giełdy. Przewodnik opowiedział nam o strukturze giełdy, najważniejszych indeksach oraz o roli, jaką odgrywa w gospodarce.
W tym dniu kolejnym punktem były Powązki.

Na koniec dnia złożyliśmy wizytę na Cmentarzu Powązkowskim, znanym z licznych grobów znanych Polaków, w tym artystów, naukowców i działaczy społecznych. To miejsce pełne historii i refleksji, które skłoniło nas do zadumy nad dorobkiem minionych pokoleń.
Następnie udaliśmy się do naszego hotelu. Wieczór spędziliśmy na grach, które poszerzyły i utrwaliły naszą wiedzę o finansach.

2. Kolejny dzień to spotkanie z Posłem Władysławem Kurowskim i wizyta w Sejmie, siedzibie polskiego parlamentu. Obejrzeliśmy budynek z zewnątrz oraz poznaliśmy historię jego powstania. Mieliśmy również okazję usłyszeć o funkcjach Sejmu oraz aktualnych sprawach politycznych. Znajomość legislacji polskiej była interesującym aspektem tej wizyty.

3. Ministerstwo Finansów 

Kolejnym punktem była wizyta w Ministerstwie Finansów. Dowiedzieliśmy się o roli ministerstwa w zarządzaniu finansami państwa oraz o jego kluczowych zadaniach, takich jak budżet, polityka podatkowa i zarządzanie długiem publicznym. Było to interesujące doświadczenie, które pozwoliło zrozumieć, jak ważne są te instytucje w funkcjonowaniu państwa.
Po wizycie w Ministerstwie Finansów uczestniczyliśmy w grze miejskiej na terenie Parku Saskiego

4. Łazienki Królewskie Na zakończenie dnia odwiedziliśmy Łazienki Królewskie, piękny park z pałacem na wyspie. Spacerując po terenie, podziwialiśmy nie tylko architekturę, ale także malownicze otoczenie i ogrody. Mieliśmy okazję zobaczyć również słynne pomniki Chopina oraz liczne dzikie ptaki, które zamieszkują ten park.

 Wycieczka do Warszawy była nie tylko pouczająca, ale także inspirująca. Zyskaliśmy nowe spojrzenie na historię i kulturę Polski. Czekamy na kolejną okazję, aby odwiedzić to piękne miasto.