Laboratoria Przyszłości

Maj 2024

Nowoczesna Edukacja w Praktyce

W dzisiejszym świecie rozwijanie umiejętności manualnych, technicznych, fotograficznych oraz kreatywnego myślenia jest kluczowe dla przyszłego sukcesu uczniów. Właśnie te kompetencje uczniowie mieli okazję doskonalić podczas zajęć w nowoczesnej pracowni „Laboratorium Przyszłości”. Dzięki zaawansowanemu sprzętowi i innowacyjnym metodom nauczania, zajęcia stały się nie tylko edukacyjne, ale również fascynujące.

Jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi w „Laboratorium Przyszłości” był robot Photon. To interaktywne urządzenie pozwala uczniom na naukę programowania w sposób intuicyjny i angażujący. Dzięki oprogramowaniu robota Photon, dzieci mogły tworzyć różnorodne projekty, ucząc się jednocześnie podstaw logiki, algorytmiki oraz rozwijając zdolności techniczne.

Kolejnym ważnym elementem wyposażenia pracowni były klocki Spike Prime. Te zaawansowane zestawy klocków LEGO umożliwiają tworzenie skomplikowanych konstrukcji, które pomagają uczniom rozwijać umiejętności manualne oraz myślenie inżynierskie.

Pracownia „Laboratorium Przyszłości” była również wyposażona w profesjonalne aparat fotograficzny. Dzięki temu uczniowie mogli dokumentować swoje projekty i doświadczenia, co nie tylko rozwijało ich umiejętności fotograficzne, ale także pozwalało na zachowanie wspomnień z zajęć.

Na lekcji chemii uczniowie mieli okazję powtórzyć wiadomości dotyczące alkoholi i kwasów karboksylowych poprzez kreatywne wykorzystanie klocków LEGO. Takie podejście pozwalało na lepsze zrozumienie abstrakcyjnych pojęć chemicznych przez wizualizację i praktyczne zastosowanie.

Również na lekcjach fizyki zastosowano klocki LEGO, gdzie uczniowie omawiali prawo Archimedesa. Poprzez kreatywną zabawę klockami LEGO, uczniowie kształtowali wyobraźnię przestrzenną, umiejętności manualne oraz myślenie matematyczne, co znacznie ułatwiało zrozumienie skomplikowanych praw fizycznych.

Zajęcia w „Laboratorium Przyszłości” udowadniają, że nowoczesne technologie mogą znacząco wzbogacić proces edukacyjny. Dzięki zaawansowanemu sprzętowi, takim jak robot Photon, klocki Spike Prime oraz cyfrowe aparaty fotograficzne, uczniowie nie tylko rozwijają swoje umiejętności techniczne i manualne, ale również uczą się kreatywnego myślenia i współpracy w zespole. To wszystko sprawia, że edukacja staje się bardziej angażująca i efektywna, przygotowując uczniów do wyzwań przyszłości.

Kwiecień 2024

Uczniowie uczestniczący w zajęciach w pracowni „Laboratorium przyszłości” rozwijali umiejętności manualne, techniczne, fotograficzne oraz kreatywnego myślenia. Najczęściej korzystano z oprogramowania robota Photon. Dzięki klockom Spike Prime uczniowie rozwijali umiejętności manualne. Przy pomocy specjalnego oprogramowania, przeprowadzono lekcję z wyznaczania proporcji do obliczania kątów. Korzystano z lamp do fotografii. Na lekcji chemii budowano modele cząsteczek (metanol, etanol, alkohole). Na lekcji fizyki uczniowie klasy ósmej przeprowadzili doświadczenie, którego celem było wyznaczenie częstotliwości i okresu drgań wahadła.

Poprzez kreatywną zabawę klockami lego, uczniowie kształtowali wyobraźnię przestrzenną, umiejętności manualne oraz myślenie matematyczne.

Do dokumentowania tych wydarzeń  korzystano z cyfrowego aparatu fotograficznego.

Marzec 2024

W marcu na indywidualnych lekcjach chemii, wykorzystywane były klocki LEGO Education SPIKE Prime do przedstawienia w sposób obrazowy budowy związków chemicznych, analizy prawa zachowania masy na konkretnych przykładach oraz przedstawienie równań reakcji chemicznych. Uczniowie klas siódmych uczestniczyli w lekcji fizyki „Spadek swobodny”.

Na zajęciach w pracowni programowania, uczniowie chętnie brali udział w zajęciach projektowania i druku 3D.

Drukarka 3D jako narzędzie służące do nauki jak i zabawy pozwoliło uczniom nabyć kolejne umiejętności. Dzięki technologii druku 3D uczniowie mieli możliwość udziału w kreatywnych i innowacyjnych zajęciach. Do najbardziej lubianych przez uczniów różnych grup wiekowych zajęć, były zajęcia z wykorzystaniem długopisów 3D. Pracę z długopisem uczniowie rozpoczynali od zapoznania z zasadami działania i posługiwania się długopisem 3D. Na początku uczniowie wykonywali proste elementy i napisy, a następnie samodzielnie zaprojektowali i wykonali prace według swojego pomysłu – przestrzenne modele.

Luty 2024

W lutym w ramach # Laboratorium Przyszłości odbywały się zajęcia  indywidualne i grupowe.

Na lekcji chemii w klasie VIII wykorzystano klocki LEGO Education SPIKE Prime do przedstawienia węglowodorów nienasyconych- alkinów.

Klasy trzecie wykorzystały klocki LEGO Education SPIKE Prime do budowania i programowania konstrukcji i robotów. Do tego celu potrzebna jest znajomość programowania w Scratchu, z czym uczniowie dobrze sobie poradzili. Lekcje z klockami lego cieszą się dużym zainteresowaniem, rozwijają umiejętności konstrukcyjne oraz kreatywność.

Aparat fotograficzny wykorzystaliśmy do dokumentowania zabawy karnawałowej w klasach 1-3. 

W czasie zajęć  z fizyki  utrwalony został materiał na temat ruchu.  Natomiast w  klasach VII uczniowie doskonalili swoje umiejętności z zakresu programowania robota Photon.

W ramach# Laboratorium Przyszłości  skorzystaliśmy również z projektowania i drukowania za pomocą drukarki 3D.

Styczeń 2024

W ramach programu #Laboratoria Przyszłości w styczniu podczas zajęć indywidualnych, rozwijających oraz grupowych uczniowie doskonalili swoje umiejętności z zakresu programowania robota Photon.

Na zajęciach rozwijających uczniowie klasy trzeciej  poznawali budowę i programowanie sejfu oraz programowania robota Photon, odbywała się również zajęcia świetlicowe w ramach programu.

Uczniowie klasy siódmej odbyli  lekcję fizyki w pracowni #Laboratorium. Poznawali ruch jednostajny prostoliniowy.

W styczniu na indywidualnych lekcjach chemii wykorzystywane były klocki LEGO Education SPIKE Prime do przedstawienia w sposób obrazowy budowy związków organicznych. Budowanie prostych, rozgałęzionych i pierścieniowych cząsteczek węglowodorów. Alkany węglowodory nasycone.

W ramach #Laboratorium przyszłości akcje i wyjazdy klasy 8 w styczniu były dokumentowane aparatem zakupionym w ramach programu. Był  to wyjazd mikołajkowy do kina w Krakowie, akcja klasowa kalendarz adwentowy czy wigilia klasowa.

Program #Laboratoria Przyszłości to również wspaniała nauka poprzez zabawę. Podczas zabaw konstrukcyjnych dzieci uczą się: kreatywności, umiejętności pracy w grupie, krytycznego myślenia, cierpliwości, samodzielności i pewności siebie. Jest to interesująca forma pracy wpływa na rozwój społeczny, emocjonalny i językowy dzieci.

Grudzień 2023

W ramach programu #Laboratoria Przyszłości w grudniu podczas zajęć indywidualnych, rozwijających oraz grupowych uczniowie doskonalili swoje umiejętności z zakresu programowania robota Photon. Pracując z robotem poznali, czym jest sztuczna inteligencja. Stawiali kolejne kroki z zakresu programowania i kodowania. Robot został również wykorzystany podczas lekcji wychowawczej: „Czy Internet może być źródłem wykluczenia”.

            Dużym zainteresowaniem cieszyły się lekcje z wykorzystaniem klocków LEGO Education SPIKE Prime. Dzięki połączeniu kolorowych klocków z wykorzystaniem prostego w użyciu sprzętu i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu, uczniowie chętnie angażowali się w ciekawe zajęcia edukacyjne by zdobyć nowe umiejętności. To idealny zestaw, który daje nieograniczone możliwości kreatywnego projektowania.  Uczniowie klas trzecich wykorzystali klocki podczas tworzenia interaktywnych historii z serii „Wielka przygoda”oraz uczyli się programować z grą i aplikacją Scottie Go.

            W tym miesiącu uczniowie pogłębiali tajniki wiedzy z zakresu druku 3D. Chętnie śledzili proces drukowania modeli. Ten nowoczesny sprzęt zapewnia atrakcyjny, angażujący przekaz wiedzy i z pewnością przyczynia się do rozwoju kreatywności i umiejętności technicznych. Wdraża uczniów do obsługi nowoczesnych urządzeń i korzystania z niezbędnego oprogramowania.

            W Laboratorium odbyły się także zajęcia z fizyki. Angażowanie uczniów przez doświadczenia pozwala nauczycielom zainteresować klasę naukami ścisłymi. Poprzez zajęcia uczeń staje się odkrywcą, uczy się pozyskiwania i analizowania danych. Co więcej, ćwiczenia praktyczne pomagają mu lepiej zapamiętać omawiany materiał. Podczas zajęć realizowany był temat: Obwody elektryczne.

            Do dokumentowania szkolnych imprez i wydarzeń nauczyciele korzystali z cyfrowego aparatu fotograficznego. Został on wykorzystany podczas jasełek szkolnych.

Listopad 2023

W listopadzie w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości” uczniowie wykorzystywali wiele dostępnych pomocy zarówno na zajęciach indywidualnych jak również w zespołach klasowych.

Uczniowie na lekcji fizyki dokonywali pomiaru siły ciężkości; konstruowali z klocków lego dowolnie zaprojektowane ciało fizyczne, odczytywali wskazania siłomierza (indywidualnie i grupowo).

Na indywidualnych lekcjach chemii wykorzystywane były klocki LEGO Education SPIKE Prime do przedstawienia w sposób obrazowy różnych sposobów otrzymywania soli i reakcji zobojętniania. Odbyły się również lekcje programowania z wykorzystaniem klocków lego i  robota Photon.

Podczas lekcji matematyki klocki lego posłużyły do przybliżenia wiadomości na temat kątów.

Uczniowie nagrywali dźwięki i odpowiadali na pytanie: Czy mogę porozmawiać z robotem?

Uczniowie klas drugich tworzyli interaktywne historie z serii „Wielka przygoda – budowanie kamperów.”

Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach z wykorzystaniem pomocy uzyskanych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości.” Zajęcia zwiększają zainteresowania dziedzinami technicznymi i ścisłymi. Rozwijają umiejętności manualne, samodzielnego myślenia i projektowania połączonego ze zdobywaniem wiedzy przez kreatywną zabawę.

Październik 2023

W październiku w ramach zajęć w Laboratorium Przyszłości uczniowie wykorzystywali wiele możliwości dostępnych pomocy; uczyli się programować robota Photon, dokonywać wydruku na drukarce 3D, wykonywali różne projekty z użyciem klocków Lego. W takich zajęciach uczestniczą uczniowie w ramach lekcji chemii, fizyki, matematyki, a także zajęć informatycznych w klasach I-III oraz zajęć świetlicowych.

Uczniowie m.in. projektowali wydruki 3D, dokonywali pomiaru siły, wyznaczali siłę wypadkową i siłę równoważącą, projektowali łapki do machania, tworzyli interaktywne historie „Wielkie przygody – domek na drzewie”, poznawali pierwiastki i związki chemiczne, programowali roboty.

Te zajęcia zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem i uczniowie bardzo chętnie w nich uczestniczą.

Wrzesień 2023

Nasza szkoła  SP Krzyszkowice uczestniczy w ogólnopolskim programie Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Celem inicjatywy jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Dzięki otrzymanemu wsparciu, wszyscy uczniowie szkoły zaczęli korzystać z nowoczesnych narzędzi i technologii wspierających edukację. Od września 2022 roku w naszej szkole realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Na lekcjach informatyki w Klasach Via i VIB od początku roku odbywają się lekcje robotyki i programowania z wykorzystaniem klocków lego. Zestawy LEGO Education, które posiadamy, to narzędzie dla uczniów szkoły podstawowej. Dzięki połączeniu kolorowych klocków LEGO, prostego w użyciu sprzętu i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu, uczniowie chętnie angażują się w ciekawe zajęcia edukacyjne by zdobyć nowe umiejętności poprzez udział w kreatywnej zabawie.

Rok szkolny 2023/2024

Laboratoria Przyszłości – maj

11,12 maja uczniowie klasy 5b, 4a i 4b wybrali się na wycieczkę do Wrocławia. W czasie wycieczki wykorzystaliśmy aparat fotograficzny, zakupiony w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

Uczniowie klasy 5b w maju programowali wykorzystując klocki LEGO SPIKE PRIME. Rozwijali analityczne myślenie oraz wyciąganie wniosków, programowanie, projektowanie oraz kreowanie ruchomych modeli i rozwijanie języka programowania, opartego na Scratch. Lekcje z wykorzystaniem klocków oraz scenariuszy LEGO® Education wspierają uczniów w rozwoju kompetencji przyszłości. Zestawy umożliwiają naukę przez zabawę i pomagają uczniom odkrywać świat poprzez praktyczne doświadczenia oraz udział w kreatywnych wyzwaniach. W efekcie uczniowie chętniej się angażują i zdobywają pewność siebie.

Uczniowie naszej szkoły uczyli się także projektowania 3D. Druk 3D stanowi jedną z nowinek cieszących się rosnącą popularnością. Projekty druku mogą być tworzone w zespołach, jak również indywidualnie, a ich poziom trudności bez problemu można dostosować do grupy wiekowej, zaczynając od projektowania pojedynczych przedmiotów. Sprzęt zapewnia atrakcyjny, angażujący przekaz wiedzy, uczy projektowania 3D, przyczynia się do rozwoju kreatywności i umiejętności technicznych. Wdraża uczniów do obsługi nowoczesnych urządzeń i korzystania z niezbędnego oprogramowania.


Laboratoria Przyszłości – kwiecień

Uczniowie klasy VB po raz kolejny możliwość pracy z klockami Lego education. Podczas lekcji informatyki rozwijały umiejętności, które będą wykorzystywać podczas dalszej nauki przedmiotów STEAM, w tym umiejętność pracy zespołowej, efektywnej współpracy, rozumowanie indukcyjnego i dedukcyjnego, generowania pomysłów i skutecznej komunikacji.

Zestaw klocków LEGO education przeznaczony jest zarówno do wyreżyserowanej jak i swobodnej zabawy. Dzięki zabawie klockami dzieci miały możliwość rozwijania wyobraźni przestrzennej, ćwiczyły motorykę małą, rozwijały umiejętność sortowania i kategoryzacji.

Zabawa klockami LEGO może stanowić doskonałe podłoże do późniejszego zaangażowania dzieci w matematyczne działania. Wiemy, że przyszłość to roboty, komputery i automatyzacja.

Dzięki wprowadzeniu klocków LEGO dzieci traktują naukę jako zabawę.

 


Laboratoria Przyszłości – marzec

W ramach programu #Laboratoria Przyszłości w marcu podczas zajęć indywidualnych, rowijających oraz grupowych uczniowie doskonalili swoje umiejętności z zakresu programowania robota Photon, wyznaczali trasę przejazdu oraz nagrywali dźwięk. Pracując z robotem Photon, uczniowie poznali, czym jest sztuczna inteligencja. Stawiali kolejne kroki z zakresu programowania i kodowania.

            Dużym zainteresowaniem cieszyły się lekcje z wykorzystaniem klocków LEGO Education SPIKE Prime. Dzięki połączeniu kolorowych klocków z wykorzystaniem prostego w użyciu sprzętu i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu, uczniowie chętnie angażowali się w ciekawe zajęcia edukacyjne by zdobyć nowe umiejętności poprzez udział w kreatywnej zabawie. To idealny zestaw, który daje nieograniczone możliwości kreatywnego projektowania.

            W tym miesiącu uczniowie pogłębiali tajniki wiedzy z zakresu druku 3D. Zapoznali się z budową drukarki, rodzajami filamentów oraz możliwościami, jakie daje druk 3D w przemyśle, budownictwie, medycynie oraz innych dziedzinach. Uczniowie chętnie śledzili proces drukowania modeli 3D. Ten nowoczesny sprzęt zapewnia atrakcyjny, angażujący przekaz wiedzy i z pewnością przyczynia się do rozwoju kreatywności i umiejętności technicznych. Wdraża uczniów do obsługi nowoczesnych urządzeń i korzystania z niezbędnego oprogramowania.

            W Laboratorium odbyły się także zajęcia z fizyki i chemii. Angażowanie uczniów przez doświadczenia pozwala nauczycielom zainteresować klasę naukami ścisłymi. Poprzez zajęcia uczeń staje się odkrywcą, uczy się pozyskiwania i analizowania danych. Co więcej, ćwiczenia praktyczne pomagają mu lepiej zapamiętać omawiany materiał. Podczas zajęć realizowane były następujące tematy:

  • Budowa pierwiastka i jego położenie w układzie okresowym.
  • Metanol i etanol – alkohole monohydroksylowe.
  • Ruch jednostajnie przyspieszony.
  • Wiązania kowalencyjne i jonowe.
  • Glicerol – alkohol polihydroksylowy.

            W tym miesiącu uczniowie klasy 5a wzięli udział w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Państwową Straż Pożarną „Żyję bezpiecznie”. Podjęli się wyzwania i nakręcili spot filmowy na temat bezpieczeństwa. Do realizacji zadania wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach projektu Laboratoria przyszłości : statywy, mikrofon, aparat.

            Nauczyciele do dokumentowania szkolnych imprez i wydarzeń korzystali z cyfrowego aparatu fotograficznego.





Projekt „Laboratoria przyszłości” – luty

Po przerwie feryjnej w naszej szkole ponownie realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”.

W lutym najczęściej uczniowie brali udział w zajęciach, podczas których konstruowali pojazdy, maszyny i roboty, wykorzystując zakupione w ramach „Laboratorium Przyszłości” klocki LEGO Education SPIKE Prime. Klocki SPIKE Prime pomagają dzieciom nauczyć się podstawowych umiejętności STEAM, które są potrzebne, aby stać się innowacyjnymi umysłami jutra. Podczas tych zajęć uczniowie uczyli się krytycznego myślenia i rozwiązywania złożonych problemów.

Na lekcjach „Laboratoria Przyszłości” uczniowie pracowali także z drukarką 3D. Ten nowoczesny sprzęt zapewnił atrakcyjny, angażujący przekaz wiedzy i z pewnością  przyczynił się do rozwoju kreatywności i umiejętności technicznych. Wdrożył uczniów do obsługi nowoczesnych urządzeń i korzystania z niezbędnego oprogramowania.

Ponadto w minionym miesiącu nauczyciele i uczniowie kolejny raz do dokumentowania szkolnych imprez i wydarzeń korzystali z cyfrowego aparatu fotograficznego zakupionego w ramach „Laboratorium Przyszłości”.


Styczniowe zajęcia w Laboratorium Przyszłości

W styczniu na zajęciach w pracowni „Laboratorium Przyszłości” uczniowie rozwijali umiejętności manualne, techniczne, matematyczne, kreatywnego myślenia oraz podstaw programowania.

W celu większego wykorzystania zasobów „Laboratorium Przyszłości” 2 stycznia 2023 roku nauczyciele uczestniczyli w warsztatach z obsługi drukarki 3D. Zajęcia te poprowadził nauczyciel informatyki pan Robert Chmiel. Tematem spotkania były procedury przygotowujące drukarkę do pracy, jej możliwości oraz sam proces wydruku.

Największym zainteresowaniem uczniów korzystających z „Laboratorium Przyszłości” cieszyło się programowanie robota PHOTON. Mogli oni się wtedy w namacalny sposób zetknąć ze sztuczną inteligencją oraz zapoznać z podstawami programowania.

W styczniu uczniowie klasy 4b i 5b mieli możliwość zapoznania się ze sposobem wykorzystania klocków lego przy programowaniu. Dzięki wykorzystaniu intuicyjności języka kodowania opartego na scratchu , uczniowie zdobyli nowe doświadczenia. Poprzez kreatywną zabawę kształtowali umiejętności manualne, techniczne oraz myślenie matematyczne. W Laboratorium odbyły się także zajęcia z fizyki i chemii dla uczniów klasy siódmej.

W ty miesiącu bardzo często był wykorzystywany aparat fotograficzny zakupiony z projektu „Laboratorium Przyszłości”. W ten sposób dokumentowane były szkolne imprezy, zajęcia w laboratorium oraz wyjazdy.



Laboratoria Przyszłości – zajęcia grudniowe

W grudniu odbył się kolejny cykl zajęć w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Na zajęciach rozwijających uczestniczyli w nich uczniowie klas piątych. Z pomocą robota Photon wykonywali zakupy w sklepie, siódmoklasiści wykorzystali robota do nagrywania dźwięku. Uczniowie zamienili też robota Photon w policjanta, dużą frajdę mieli też z gry w kółko i krzyżyk.

Uczniowie klasy siódmej odbyli również lekcję fizyki w pracowni Laboratorium. Badali siłę nacisku oraz od jakich wielkości zależy ciśnienie.

Na lekcji chemii uczniowie klasy siódmej poznawali i prezentowali zależności między budową atomu danego pierwiastka, a jego położeniem w układzie okresowym. Uczniowie przy pomocy klocków ”LEGO education spike” projektowali różne modele atomów pierwiastków i wskazywali na zależność budowy oraz położenia ich w układzie okresowym pierwiastków.

W ramach #Labolatorium przyszłości akcje i wyjazdy klasy 7 w grudniu były dokumentowane aparatem zakupionym w ramach programu. Był  to wyjazd mikołajkowy do Escape Room w Krakowie, akcja klasowa kalendarz adwentowy czy wigilia klasowa.

Program „Laboratoria Przyszłości” to również wspaniała nauka poprzez zabawę. Podczas zabaw konstrukcyjnych dzieci uczą się: kreatywności, umiejętności pracy w grupie, krytycznego myślenia, cierpliwości, samodzielności i pewności siebie. Jest to interesująca forma pracy wpływa na rozwój społeczny, emocjonalny i językowy dzieci.






Listopadowe zajęcia w Laboratorium Przyszłości

W ramach programu #Laboratoria Przyszłości w  listopadzie podczas zajęć indywidualnych i z klasą uczniowie  kształtowali i  rozwijali umiejętności manualne
i techniczne, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Odbyły się zajęcia z wykorzystaniem Robota Phontona takie jak: trasa robota –programowanie, nagrywanie dźwięku, pomiary siły ciężkości, budowa  modelu atomu, obliczenia kalendarzowe, ułamki z wykorzystaniem robota.

 

Zajęcia zwiększają zainteresowania dziedzinami technicznymi i ścisłymi. Popularne stają się rozwiązania i umiejętności praktyczne,  połączone ze zdobywania wiedzy z przygodą. Program odkrywa i rozwija talenty oraz  jest inwestycją w  lepszą przyszłość młodych.

 

Zakupiony sprzęt odpowiada naszym potrzebom i wykorzystywany jest w realizacji podstawy programowej, na zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań jak również 
 w przygotowaniach do konkursów.




Zaprogramuj nosorożca, czyli Laboratoria Przyszłości w klasie Va

Na lekcji w klasie Va uczniowie korzystali z pracowni robotyki w ramach  programu Laboratoria Przyszłości. Tworzyli model nosorożca, którego następnie programowali aby wykonywał zadania przydzielone poszczególnym grupom. Ponadto uczniowie rozwijali kluczowe pojęcia matematyczne, takie jak: szacowanie odległości,  obwodu koła za pomocą wzoru pi x d, obliczanie, ile razy obwód koła zmieści się w odległości, którą ma przebyć nosorożec. Wykorzystywali te obliczenia, aby ustalić liczbę obrotów, którą należy wprowadzić jako parametr bloku. Ponadto rozwijali zdolności programowania poprzez przedstawienie argumentów przemawiających za najbardziej efektywną metodą obliczania wartości wpisywanych w bloki programistyczne oraz wyjaśnienie klasie wybranej przez siebie metody.

 



Uczniowie 4b i 5b uczestniczą w zajęciach z robotem Photon

#LaboratoriaPrzyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Celem tej inicjatywy jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

Nasza szkoła również otrzymała dofinansowanie w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Do dyspozycji uczniów i nauczycieli są między innymi: klocki Lego Education Spike Prime, interdyscyplinarny zestaw Photon, drukarka 3D, profesjonalne studio fotograficzno-nagraniowe.

We wrześniu uczniowie klasy 4b i 5b uczestniczyli w zajęciach z robotem Photon.

Interdyscyplinarny zestaw Photon wprowadza uczniów w świat nowoczesnych technologii. Został on zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce.

Pracując z robotem Photon, uczniowie poznają, czym jest sztuczna inteligencja, jak działa i jak ją tworzyć. Poznają podstawy programowania i rozwijają umiejętności kodowania, programując robota. Uczniowie doskonalą rozumienie relacji przestrzennych, wykonują operacje matematyczne w pamięci i poznają zasady geometrii poprzez praktyczne eksperymenty.

Dzięki licznym narzędziom, aplikacjom oraz akcesoriom zestaw uczy elastyczności i gotowości do pracy w różnych środowiskach.

#LaboratoriaPrzyszłości udowadniają, że nauka nie musi ograniczać się do książek.

Zajęcia bardzo podobają się dzieciom, angażują uczniów oraz sprzyjają odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.




Laboratoria Przyszłości cz. IV

Lekcja techniki w klasie 6

W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” nasza szkoła zakupiła między innymi Zestawy LEGO Education SPIKE Prime .

W naszej szkole na lekcjach techniki odbyły się już pierwsze lekcje z wykorzystaniem klocków Lego. Uczniowie kl. VI na każdym etapie procesu projektowania wykorzystali umiejętności projektowania inżynieryjnego, określając problem oraz kryteria osiągnięcia sukcesu, tworząc różnego rodzaju prototypy, opracowując systematyczne procedury testowania, analizując dane w celu udoskonalenia swoich rozwiązań oraz opisując, dlaczego ich rozwiązanie jest najlepsze.

W czasie dyskusji na temat tworzenia prototypów, zadawali odpowiednie pytania, takie jak:

Co to jest prototyp?

Jakie są korzyści z zastosowania wielu opcji rozwiązania?

W jaki sposób zazwyczaj generujemy pomysły, zanim zaczniemy tworzyć prototyp?

Czy stworzyliśmy kiedykolwiek prototyp jakiegoś pomysłu? W jaki sposób?

Nauczyciel pokazał uczniom  filmik, aby zobaczyli, co mają zrobić. Dodatkowo uczniowie rozwijają:

– umiejętności językowe

– umiejętności matematyczne

                W trakcie zajęć przedstawiono prezentację na temat bioniki (opis, w jaki sposób skoczek naśladuje ruch owada, obliczanie prędkości swojego skoczka w centymetrach na sekundę lub calach na sekundę, obliczenie  prędkości skoczka według następującego równania:

przebyta odległość = prędkość * czas,

 obliczenie odległości, jaką przebyłby ich skoczek w ciągu 8, 16 i 24 sekund).

Te zajęcia były powiązane z przyszłym zawodem. Uczniowie, którym podobała się ta lekcja, mogą być zainteresowani pracą zawodową w następujących dziedzinach:

Produkcja i inżynieria (inżynieria wstępna)

Media i komunikacja (media cyfrowe)

Transport (technologia motoryzacyjna).




Laboratoria Przyszłości cz. III

Laboratorium Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od Państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

 

W marcu 2022 r. w ramach Programu zakupiono:

  1. BeCreo – zestaw z mikrokontrolerem
  2. Pakiet specjalny Scottie Go
  3. A paraty fotograficzne SONY
  4. Stacja lutownicza HOT AIR

 

            Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany na zajęciach  informatyki, techniki, matematyki, przedmiotów przyrodniczych i zajęciach pozalekcyjnych.

            Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów szkoła otrzymała wsparcie finansowe ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na kwotę 78 600 zł.

 

 



Laboratoria Przyszłości cz.II

Laboratorium Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od Państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

W styczniu 2022 r. w ramach Programu zakupiono:

 

  1. Drukarkę 3D SkriLab z pracownią druku 3D SkriLab
  2. Photon
  3. Zestaw Edukacyjny Arduino
  4. Laboratorium Przyszłości – Instrukcje BHP oraz Kompetencje techniczne i praktyczne
  5. Laptop Acer Chromebook
  6. Lego Education Spike Prime
  7. Gimbal do aparatu, statyw do aparatu
  8. Zestaw oświetleniowy: lampa SOFTBOX ze statywem i żarówką
  9. Mikrofon kierunkowy
  10. Mikroport Saramonic Blink
  11. Moduł jakości powietrza
  12. Filamenty

 

            Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany na zajęciach  informatyki, techniki, matematyki, przedmiotów przyrodniczych i zajęciach pozalekcyjnych.

            Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów szkoła otrzymała wsparcie finansowe ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na kwotę 78 600 zł.




Laboratoria Przyszłości cz. I

Laboratorium Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od Państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

W grudniu 2021 r. w ramach Programu zakupiono kolorowe filamenty do drukarki 3D.


Program „Laboratoria Przyszłości”

Laboratoria Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Szkoła Podstawowa im. św. St. Kostki w Krzyszkowicach otrzymała na ten cel 78 600  zł.